Stakeholders zijn mensen, groepen of organisaties die belang hebben bij (de toekomst van) de organisatie. Stakeholders kunnen dus veel vormen aannemen: van elke (in)formele groep of organisatie tot iedere persoon die de toekomst van de organisatie kan of wil beïnvloeden – of die erdoor beïnvloed wordt.
We onderscheiden interne en externe stakeholders.
- Interne stakeholders zijn in de eerste plaats de eigen medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan personeelsleden, vrijwillige medewerkers, freelancers en bestuursleden.
- Externe stakeholders zijn mensen of groepen die buiten de organisatie staan of er tenminste niet dagelijks bij betrokken zijn zoals verenigingsleden, deelnemers aan activiteiten, kortom ‘klanten’. Ook gelijkaardige organisaties of ‘concullega’s’, lokale besturen, enz kunnen stakeholder zijn.
Interne en externe stakeholders zijn een zeer belangrijke bron bij het bepalen van de uitdagingen en doelen van je organisatie. Zij kunnen je vertellen wat hun aspiraties zijn en welke resultaten ze wensen en vormen zo een fundament voor het draagvlak van je organisatie bij de input en de uitvoering van je beleidsplan.
Het is van belang dat je bij de start van het beleidsplanningsproces met de belangrijkste stakeholders communiceert. Je kan aankondigen dat de organisatie hen in de loop van een komende periode zal aanspreken om hun mening te vragen. Je kan hen ook al warm maken om eraan mee te werken en zo van invloed te zijn op de toekomstige werking.