Beleidsplanning

Handleiding strategische planning voor jeugd- en volwassenenwerk

  • Start
  • Werkwijze
    • Jeugdwerk
    • Sociaal-cultureel werk
  • Werkvormen
  • Bronnen
  • Contact

4.2 Beleidsuitdagingen

Na de opstelling van je SWOART, beschik je over een opsomming van toekomstige handelingsperspectieven voor je organisatie. Welke uitdagingen voor het beleid van je organisatie zitten in deze opsomming vervat?

Dit is een moeilijke fase in de beleidsplanning. Met de perspectieven die je al in kaart bracht, moet je nu aan de slag. In welke mate zijn ze relevant voor de ontwikkeling van je organisatie? In welke mate kunnen ze je organisatie helpen bij het formuleren van doelstellingen of hoe kan de organisatie doelstellingen formuleren die rekening houden met je handelingsperspectieven?

Je kan niet alles tegelijk doen en niet alles is mogelijk of wenselijk. Je zal samen met het beleidsplanningsteam moeten overleggen, wikken en wegen en uit de lange lijst handelingsperspectieven een nieuwe lijst van werkelijke beleidsuitdagingen moeten opstellen. Het is belangrijk om hier de geformuleerde missie en visie voor ogen te houden als fundamenteel criterium om een bepaald handelingsperspectief in de lijst te behouden of te verwijderen.

Beperkte beleidsruimte?

Soms stel je bij de interpretatie van de verzamelde gegevens vast dat de beleidsruimte die je hebt, beperkt is. Daarom kan je best de grenzen van de beleidsruimte scherp krijgen vóór je uitdagingen en beleidskeuzes formuleert.

Een opdracht die in het sociaal-cultureel volwassenenwerk decretaal is vastgelegd betreft de beoordelingselementen die men in de beleidsplannen en voortgangsrapportage systematisch moet terugvinden. De actuele decretale situatie (decreet, uitvoeringsbesluit, memorie van toelichting) vind je op de site van Socius.

4.1 SWOART
4.3 Beleidsopties

Werkwijze volwassenenwerk

0 - Voorbereiding

  • DE VOORBEREIDING
  • 0.1 Waarom een beleidsplan?
  • 0.2 Wie?
  • 0.3 Procesmatig
  • 0.4 Het draagvlak

1 – Het planningsproces opstarten

  • FASE 1 – HET PLANNINGSPROCES OPSTARTEN
  • 1.1 Het bestuur beslist
  • 1.2 Informeren en betrekken van stakeholders

2 - Verhouden op maatschappelijke context

  • FASE 2 – VERHOUDEN OP MAATSCHAPPELIJKE CONTEXT
  • 2.1 Maatschappelijke contextanalyse
  • 2.2 Formuleren van missie en visie
  • 2.3 Gewenste impact
  • 2.4 Rollen en functies invullen

3 - Gegevens verzamelen

  • FASE 3 – GEGEVENS VERZAMELEN
  • 3.1 Stakeholdermapping en bevraging
  • 3.2 Organisatieprofiel
  • 3.3 Zelfevaluatie
  • 3.4 Actuele kerngegevens
  • 3.5 De gegevensverwerking

4 - Van beleidsuitdagingen naar beleidskeuzes

  • FASE 4 – VAN BELEIDSUITDAGINGEN NAAR BELEIDSKEUZES
  • 4.1 SWOART
  • 4.2 Beleidsuitdagingen
  • 4.3 Beleidsopties
  • 4.4 Beleidskeuzes

5 - Opmaken doelenkader

  • FASE 5 – OPMAKEN DOELENKADER
  • 5.1 Strategische (of algemene) doelen
  • 5.2 Operationele doelen
  • 5.3 Indicatoren
  • 5.4 Doelstellingen realiseren aan de hand van acties
  • 5.5 Check met missie en visie

6 - Zakelijke planning en beleidsvoering

  • FASE 6 – ZAKELIJK PLANNING EN BEDRIJFSVOERING
  • 6.1 Geïntegreerd zakelijk, kwaliteits- en financieel meerjarenbeleid en de afstemming met het inhoudelijk beleidsplan
  • 6.2 Goed bestuur
  • 6.3 Uitwerken van het zakelijk deel en afstemmen met het inhoudelijke luik: RADAR

7 - Redactie beleidsplan en input subsidiedossier

  • FASE 7 – REDACTIE BELEIDSPLAN, INPUT SUBSIDIEDOSSIER
  • 7.1 Beleidsplan als werkinstrument
  • 7.2 Managementsamenvatting
  • 7.3 Plan van aanpak

8 - Uitvoeren

  • FASE 8 – UITVOEREN
  • 8.1 Jaarprogramma’s
  • 8.2 Rapportering
  • 8.3 Uitdragen naar stakeholders
socius.be
Steunpunt Sociaal-cultureel werk vzw
Sainctelettesquare 19
1000 Brussel
www.socius.be
Disclaimer
de ambrassade
Leopoldstraat 25
1000 Brussel
www.ambrassade.be
Licentie Creative Commons
De inhoud van deze website wordt in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Gelijk delen 2.0 België-licentie. Vermeld bij overname van teksten een link naar de oorspronkelijke pagina.
met de steun van de Vlaamse Gemeenschap