Je operationele doelen concretiseren in acties helpt je bij de programmering van activiteiten voor het eerste jaar van de beleidsperiode en daarna. Acties formuleren in je beleidsplan is niet verplicht, maar wel zinvol. Hoe vind je de juiste en voldoende acties om een doelstelling te realiseren?
Hoe concreter (START SMART) de operationele doelstelling is geformuleerd, hoe makkelijker je er acties uit kunt afleiden. Door te kijken wat de kernwoorden zijn in je doelstelling en vast te stellen welke kernresultaten je wil bereiken, kom je redelijk vlot tot acties. Uiteraard moet je rekening houden met de indicatoren die je al geformuleerd hebt. Soms is het interessant de keuze van acties en indicatoren in hetzelfde besluitproces te maken.
Veel sociaal-culturele organisaties werken met ‘recurrente’ acties. Dat zijn acties en activiteiten die nauw verbonden zijn met de missie en traditie van de organisatie: bv. een tweejaarlijkse poëzieprijs, een vijfjaarlijks ledenfeest, een jaarlijkse campagne, enz. Som deze acties eens op en kijk dan naar je ‘doelstellingensysteem’: vallen ze onder een strategische of operationele doelstelling? Bekijk of de traditionele acties nog wel passen in de nieuwe strategische visie en je plan. Dit is een overweging die je wellicht in het kader van de nieuwe decretale opdracht zal maken.
Inspiratie en deelacties
Nog een mogelijkheid om acties bij operationele doelstellingen te formuleren, is door je te laten inspireren door een aantal elementen uit het decreet sociaal-cultureel volwassenenwerk. Je kan bijvoorbeeld vertrekken van een bepaalde functie: de cultuurfunctie, de leerfunctie, de maatschappelijke bewegingsfunctie, de gemeenschapsvormende functie of een functiemix.
Er zijn verschillende mogelijkheden om deelacties uit te werken:
- volgens kernwoorden uit de geformuleerde doelstelling;
- volgens timing;
- volgens spreiding: ingedeeld over locaties en ruimtes;
- volgens werkprocessen: verdeeld over workflows (de handelingsstappen om tot een activiteit te komen) in de organisatie
- volgens doelgroepen;
- volgens wie verantwoordelijk is binnen je team.
Een inventaris maken van je doelen en acties is hierbij ook handig. Je kunt bijvoorbeeld werken met een intranet en een systeem van werkingsfiches.