Inzetbaar bij
Start van het beleidsplanningsproces en werken aan het draagvlak. Na het formuleren van de beleidsuitdagingen toetsen of ze opgepakt worden en suggesties krijgen voor doelstellingen en acties.
Beschrijving
Barcamp is een vorm van onconferentie, een atypische studiedag: het onderwerp, de deelnemers en de topics zijn op voorhand bekend, het uiteindelijke programma is dat niet. Dat bepalen de deelnemers de dag zelf.
De dag wordt helemaal georganiseerd vanuit de betrokkenheid van de deelnemers zelf: iederéén doet iets en is betrokken. Wat je doet, kies je zelf. Ieders verhalen, vragen en ervaringen geven de dag inhoud. Door de interactie kunnen de deelnemers de sessies en de dag in hun geheel in de gewenste richting sturen. Of een voorstel van sessie ook effectief zal plaatshebben, hangt af van hun interesse.
Werkwijze
Iedereen draagt bij: de workshop, begeleiding, verslag maken, fotograferen en filmen, bloggen, stoelen zetten, broodjes rondbrengen. Aan de deelnemers wordt gevraagd vooraf in te schrijven met een bepaalde rol. De vraag is dat je minimaal die rol opneemt tijdens het Barcamp, maar je mag altijd ter plekke beslissen meer te doen. De gebruikte informatie is vrij en wordt gedeeld. Er is ook een uitnodiging om alle bijdragen online te posten.
Het programma wordt ter plekke samengesteld, veranderd, aangevuld door de deelnemers. Goede activiteiten worden vaak nog eens herhaald, dikwijls op aansporing van deelnemers die enthousiasme voelden door de activiteit. Mensen kiezen op de marktplaats wat hun volgende activiteit kan zijn. Ze kunnen geïnspireerd zijn door wat ze meemaken en tot op het laatste moment nog zelf activiteiten toevoegen.
Geen lange inleidingen over jezelf, je organisatie, je onderzoek, geen publiciteit… Ga snel naar de essentie, de diepte: vertel verhalen, inspireer, raak de deelnemers.
Tijd voor netwerk: tussen de sessies telkens een kwartiertje om na te kaarten, verder te praten, op nieuwe ideeën te komen en je netwerk te soigneren.
Onthoud dat jouw inbreng slechts een start moet zijn en dat de interactie met de groep het hart van een Barcamp is. Als je bij je inschrijving zelf nog geen idee hebt, geen probleem: tot tien minuten voor de sessie zelf kun je altijd nog ideeën op de agenda te zetten.
We maken de dagindeling samen op het bord. Tijdens het onthaal wordt op een groot tijdlijnraster (alle lokalen versus alle werktijden) een eerste planning gemaakt voor de eerste sessies: korte omschrijving van de activiteit, de mogelijkheid om daar of daar in te schrijven. Het agendabord wordt de hele dag door bijgewerkt: deelnemers onderhandelen over thema’s voor sessies die ze samen willen bespreken of besproken zien worden.
De markt blijft de hele dag open, actief en veranderbaar. Het activiteitenbord wordt aangevuld, activiteiten worden verschoven, geschrapt, herhaald…: deelnemers overwegen telkens opnieuw wat ze echt willen doen.
De activiteiten duren telkens drie kwartier en er is duidelijke tijdsbewaking, zodat alle activiteiten op hetzelfde ritme blijven. Afsluiten kan met korte impressies, resultatenposters aan de muur, writing on the wall…
Benodigdheden
Agendabord. Sessielokalen, plenumzaal. Projectiemogelijkheid (computers, beamers), flapborden, stiften. Geluidsinstallatie, microfoon.