Inzetbaar bij
Het inschatten van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen (SWOT). Het kiezen van prioritaire uitdagingen bij een veelheid aan beleidsuitdagingen.
Beschrijving
De Zes Denkhoeden van De Bono is een techniek om samen tot het juiste besluit te komen. Hiermee kun je vanuit verschillende perspectieven naar een vraagstelling of probleem kijken. De techniek is ontwikkeld door Edward de Bono. Hij gaat uit van het idee dat mensen vaak geneigd zijn problemen steeds op eenzelfde manier te benaderen. Door de denkhoeden te gebruiken word je gedwongen het probleem ook van een andere kant te bekijken.
Werkwijze
Een denkhoed staat voor een manier van denken. Er zijn er zes en iedere kleur symboliseert een andere manier van denken. Je kijk op een situatie hangt dus af van de hoed die je op hebt. Dit zijn de zes:
- Witte hoed = kale feiten en cijfers. Je gaat uit van objectieve informatie.
- Rode hoed = gevoel en intuïtie. Je reageert emotioneel (zonder een reden te hoeven geven).
- Zwarte hoed = negatief / pessimistisch. Je bent advocaat van de duivel.
- Gele hoed = positief / optimistisch. Je bekijkt het van de zonnige kant en zoekt naar de voordelen.
- Groene hoed = creatief. Je mag freewheelen in je manier van denken (vrij associëren, alternatieven bedenken).
- Blauwe hoed = beschouwend, controlerend. Je houdt het proces in de gaten.
Verdeel de denkhoeden tijdens een vergadering. Iedereen krijgt een hoed toegewezen en belicht de situatie vervolgens vanuit de eigen denkhoed. De denkhoedentechniek is dus een manier om de creativiteit te bevorderen binnen besluitvorming. Vanuit een volledig nieuw gezichtspunt bekijk je de vraagstelling. Dat levert vaak verrassend nieuwe invalshoeken en alternatieven op.
Je zult ook merken dat het makkelijker wordt om over te schakelen naar een andere manier van denken. Ineens begrijp je de argumenten van je collega bijvoorbeeld veel beter. Groot voordeel is ook dat iedereen zich volledig kan concentreren op één ding. Je hoeft je even niet bezig te houden met de andere invalshoeken. Bovendien heeft de techniek een groot strategisch belang: doordat je een bepaalde pet (excuus: hoed) opzet, kun je dingen denken en zeggen die je anders nooit zou hebben gezegd, bijvoorbeeld omdat je niemand wilt beledigen of omdat het je positie niet is.
Benodigdheden
Gekleurde hoeden (hoedje van papier) of kleurbadges.
Bronnen & meer informatie
http://www.12manage.com/methods_bono_six_thinking_hats_nl.html
http://www.leren.nl/cursus/management/besluiten-nemen/denkhoeden.html