Inzetbaar bij
- Wanneer je graag een beeld hebt van de stakeholders en hoe deze zich verhouden tot de missie, visie, waarden en werking van je organisatie.
- Wanneer je jouw publiek, doelgroep of belangrijke actoren centraal wil plaatsen in de ontwikkeling van strategisch en/of operationele doelen en het bepalen van concrete acties
Beschrijving
Met personas kan je als ploeg in de huid kruipen van je publiek, doelgroep(en) of klanten. Je geeft deze immers een eigen en kenmerkend gelaat dat duidelijk en onderscheidend is. Het steunt je om je doelen zo te formuleren dat ze echt gericht blijven op de mensen die je in het vizier neemt. Het helpt je ook om tijdens het beleidsplanningsproces de communicatie over je publiek of doelgroep te verbeteren en je als team collectief ‘in relatie te plaatsen’ tot de vertegenwoordigers ervan. Het is een creatieve werkvorm waarbij de mensen op wie je je wenst te betrekken daadwerkelijk tot leven komen. Dit vergemakkelijkt de betrokkenheid en verhouding op hen tijdens het beleidsplanningsproces.
Werkwijze
Stel een gevarieerd team samen van coördinatoren, stafmedewerkers, educatieve consulenten, administratieve medewerkers, vrijwilligers. Teamleden die bij voorkeur frequent contact hebben met het eigen publiek of doelgroep. Ontwerp 3 tot 5 personas voor elk facet van de eigen publiekswerking, vorming, initiatieven of acties. Vertrek van een sjabloon dat je vooraf bepaalt. Dit sjabloon bevat per persona de demografische gegevens, de doelen van je publiek en concrete kenmerken (bv. Likes en dislikes, levensstijlkenmerken en persoonlijkheidskenmerken). Enkele vuistregels:
- houd personas eenvoudig en geloofwaardig
- voeg voldoende concrete informatie toe aan elk persona
- focus op de doelen die mensen hebben
- voeg een foto of sprekende tekening van de persona toe
- vertel het verhaal van de persoon en plaats er puntsgewijs kenmerken bij
- ontwerp de personas op basis van concrete ervaringen of zelfs aanvaringen met je publiek
- geef elk persona een sprekende typering die deze in één los zinnetje kenschetst
Benodigdheden
- sjabloon (met demografische gegevens, publieksdoelen – en/of behoeften, levensstijl- en persoonlijkheidskenmerken)
- flaps of grote bladen om de personas te visualiseren tijdens overleg- en werkmomenetn
- foto’s of tekeningen die elk persona een gezicht geven
Bron & meer informatie
https://www.socius.be/denken-vanuit-de-klant-werken-met-personas/