Het letterwoord SOAR staat voor: Strengths, Opportunities, Aspirations, Results (Sterktes, Kansen, Aspiraties, Resultaten)
Inzetbaar bij
Gegevensverzameling, gegevensanalyse, formuleren van uitdagingen en strategische doelstellingen.
Beschrijving
De SOAR-analyse is een planningsinstrument dat de focus van de organisatie legt op de actuele sterktes en een wervende toekomstvisie om strategische doelstellingen te formuleren. Deze werkwijze steunt op het concept van het ‘waarderend onderzoek’ (appreciative inquiry).
Werkwijze
De vragen die we bij een SOARanalyse aan onze gegevensverzameling stellen zijn:
- welke zijn onze grootste sterktes?
- welke zijn onze grootste kansen?
- welke toekomst wensen we voor onszelf als medewerker, professional? Wat zijn onze aspiraties?
- welke resultaten willen we collectief neerzetten, wat zijn de meetbare resultaten die aantonen dat we onze toekomstvisie hebben gerealiseerd?
Te zetten stappen:
- Focus tijdens de gegevensverzameling op sterktes, perspectieven en aspiraties van de organisatiegenoten en de belangrijkste stakeholders.
- Betrek de organisatiegenoten tijdens de gegevensverzameling bij het zoeken naar de voorwaarden die de grootste successen hebben helpen realiseren. Stel nadien vragen die polsen naar wat potentieel nog allemaal mogelijk is.
- Negeer zwaktes, bedreigingen of problemen niet, maar herformuleer ze als kansen: hoe begrijpen we samen externe bedreigingen? Hoe kunnen we ze herkaderen of herformuleren om de kans te zien? Hoe kunnen we dit samen met partners aanpakken? Het overleg in het planningsteam moet eerder gaan over “wat willen we?”, niet over “wat willen we niet?”.
- Na de gegevensverzameling vatten we de positieve kern van de organisatie samen: het geheel van unieke sterktes, middelen, capaciteiten en pluspunten.
- We identificeren aspiraties en ambities die een uitdagend beeld van de toekomst schetsen, gebaseerd op het beste uit het verleden van de organisatie. We dagen de bestaande toestand uit (inclusief zwaktes en bedreigingen).
- Beslis welke kansen of opportuniteiten het meeste potentieel hebben om resultaten te behalen.
- Formuleer uitdagingen bij deze strategische opportuniteiten en herformuleer ze als strategische doelstellingen.
- Denk na en overleg welke interventies of acties nodig zijn om de strategische doelen te realiseren en hoe je de resultaten zult vaststellen. Dit brengt je bij de operationele doelstellingen en de indicatoren.
Benodigdheden
Stimulerende vergaderruimtes. Gespreksleiding en verslaglegging. Flapborden en stiften en/of projectie met beamer.
Bron & meer informatie
http://rapidbi.com/swot-or-soar-strategy-and-tools-in-business/
http://www.slideshare.net/socius/de-waarderende-benadering-stebo-10302780