Inzetbaar bij
Het zoeken naar nieuwe ideeën bij de formulering van de missie, gegevensverwerking, het formuleren van doelen, interventies, acties.
Beschrijving
Dit is een variatie op brainstormen. 99% van de mensen mist 99% van de kansen en ideeën die zich dagelijks aan hen voordoen. Dat komt omdat ze niet om zich heen kijken; ze lopen in gedachten verzonken op hun doel af en missen de bijzondere dingen om hen heen. Stel je voor dat je een speciale bril zou hebben. Als je hem opzet, zie je altijd en overal kansen en ideeën. Straatjutten is die bril.
Straatjutten leert je anders te kijken en nieuwe inzichten te vertalen naar de eigen organisatie. Straatjutten bleek al een succesformule voor marketing, communicatie en innovatie, maar de techniek is geschikt voor iedereen en kan ook in het proces van beleidsplanning inspirerend zijn.
Werkwijze
- Stap 1: vind een straat. In sommige straten liggen de ideeën hoger opgestapeld dan in andere. Zijstraten van winkelstraten, winkelstraten, toeristische straten enz.
- Stap 2: kijk. Richt je aandacht niet op je eigen gedachten maar op wat er om je heen is. Vergeet alles wat je weet en word weer net zo nieuwsgierig als toen je kind was. Ga langzamer lopen, dan zie je meer.
- Stap 3: klik. Fotografeer echt alles wat je aandacht trekt. Oordeel niet over wat je ziet. Dat kunnen best veel foto’s zijn.
- Stap 4: computer. Zet alle foto’s op de computer. Niet selecteren.
- Stap 5: iDNA. We vragen ons af en proberen te benoemen wat onze aandacht trok, wat de foto interessant maakt. Uit welke bouwstenen bestaat die aandachtstrekker? Zo komen we aan het DNA van een idee. Dat gebruiken we als springplank naar nieuwe ideeën.
Benodigdheden
Een digitaal fotoapparaat, computer.
Bron & meer informatie