Inzetbaar bij
- Problemen onderzoeken: interne gegevensverzameling.
- Formulering en overzicht van operationele doelen in relatie van het bovenliggende strategisch doel.
Beschrijving
We kunnen dit diagram gebruiken bij het overleg om een strategische doelstelling te operationaliseren en de operationele doelen in te vullen met acties en/of activiteiten.
In theorie zou de optelsom van de realisatie van alle operationele doelstellingen als resultaat de realisatie van de strategische doelstelling moeten hebben.
Bij de zelfevaluatie en de interne gegevensverzameling kan het visgraatdiagram gebruikt worden om oorzaken en gevolgen van een bepaald aspect van de werking (probleem of succes) in kaart te brengen.
Werkwijze
Aan de rechterkant wordt de strategische doelstelling beschreven.
Aan de linkerkant worden de onderliggende operationele doelen in kaart gebracht.
Als men het gebruikt om oorzaken en gevolgen te overzien, dan kan dat op de volgende wijze:
- De oorzaken worden ingedeeld in zes categorieën met weer vertakkingen naar sub-oorzaken.
- Het menselijke aspect: wordt het probleem goed begrepen? Is er goede communicatie? Zijn de betrokkenen ervaren genoeg en voldoende opgeleid?
- Hulpmiddelen (machines, gereedschap en computers): worden de juiste machines, het juiste gereedschap en de goede software gebruikt? Kunnen deze hulpmiddelen zelf oorzaak zijn van een probleem?
- (Kwaliteits)metingen: hoe meten we kwaliteit? Wat zijn de criteria? Hoe betrouwbaar zijn de metingen? Hoe vaak vinden ze plaats?
- Materialen: welke materialen worden gebruikt? Wat is de kwaliteit hiervan?
- Omgevingsfactoren: welke invloed heeft de omgeving?
- Processen: hoe verloopt de logistiek, communicatie, labeling en het bijhouden van de administratie? Hoe zijn de processen beschreven? Worden ze ook nageleefd?
Benodigdheden
Flipbord, stiften.
Bronnen & meer informatie
http://en.wikipedia.org/wiki/Ishikawa_diagram
http://creately.com/diagram-community/popular/t/fishbone-diagram