Inzetbaar bij
- Bepalen van de operationele doelen.
- Blootleggen van de gedachtegang en de veranderingslogica achter de operationele doelen.
- Toetsen van de vooronderstellingen achter de operationele doelen.
- Toetsen of de operationele doelen de bovenliggende strategische doelen kunnen realiseren.
Beschrijving
Geïnspireerd op de gladiatoren in de Romeinse arena: een spektakel voor de komende vijf jaar. Treed in de arena voor de strijd tussen enerzijds de uitrusting en medestanders, en anderzijds de valkuilen en wilde dieren.
In de arena confronteer je binnen de verhouding uitdaging/strategisch doel mogelijke operationele doelen of interventies met de sterktes/kansen (gladiatoren) en de zwaktes/bedreigingen (valkuilen, wilde dieren). Uit deze woorden- en gedachtenstrijd kunnen goed uitgewerkte operationele doelen ontstaan.
Werkwijze
Nadat je de strategische doelen hebt bepaald, kun je binnen het planningsteam (dat eventueel hiervoor is uitgebreid) het overleg aangaan over welke operationele doelen zinvol en werkbaar zijn.
Je verdeelt het team in enkele groepen (van maximum 4 personen) en je vraagt hen op post-its het volgende te noteren.
Op gele post-its:
- Welke operationele doelen zouden we kunnen uitzetten?
- Hoe draagt elk van die operationele doelen bij tot het realiseren van onze strategische doelen?
Op groene post-its:
- Wat zit mee?
- Wie zijn onze partners?
- Welke kansen liggen er om te grijpen?
- Welke middelen zijn er ter beschikking?
- Wat zijn onze sterktes?
Op de rode post-its:
- Welke weerstanden en drempels moeten we overwinnen?
- Waar moeten we ons op versterken?
- Welke bedreigingen moeten we het hoofd bieden?
Als dit gebeurd is, komt men plenair samen. De lege effecten-arena (geprojecteerd op een whiteboard of getekend op een reuzencanvas) wordt vervolgens gevuld door de groepen met de post-its. Zij tekenen ook de strijdlijnen tussen de post-its.
Er volgt een gespreksronde waarin toelichting wordt gegeven bij de post-its en discussie mogelijk is. In overleg worden nieuwe lijnen getrokken en postgids samen gelegd waar dat past.
In een laatste gespreksronde worden de felst besproken gele post-its eventueel (na de clustering) duidelijk geherformuleerd en voorgelegd als de operationele doelen bij het strategisch doel.
Er zijn evenveel arena’s nodig als er strategische doelen zijn.
Om de tijdsbesteding wat te beperken kan men in plaats van een eerste plenum twee (of meer) groepen elkaars arena laten bespreken en de resultaten samenbrengen in een grote slotarena.
Aan het eind van dit proces kunnen de deelnemers met de duim omhoog of duim naar beneden beslissen over de geformuleerde en geselecteerde operationele doelen.
Benodigdheden
Lege effecten-arena’s via projectie op whiteboard of op grote affiches of canvas.
Gele, groene en rode post-its. Whiteboardstiften.
Gespreksleiding. Verslaglegging. Het verdient aanbeveling foto’s te nemen van de volle arena’s als illustratie bij het verslag.
Bron & meer informatie
De effecten-arena zoals hier voorgesteld is een variatie op en bewerking van