Inzetbaar bij:
Interne gegevensverzameling en het doorlichten van de eigen organisatie om naar sterktes en zwaktes te speuren.
Beschrijving:
De European Foundation for Quality Management werd in 1988 opgericht door veertien grote ondernemingen als antwoord op de Japanse kwaliteitsbenadering, die gekoppeld werd aan de zogenoemde Deming-Award en de Amerikaanse Malcom Baldrige National Quality Award. Het EFQM-model ontwikkelt zich voortdurend en wordt ondertussen wereldwijd gebruikt in zowel profit- als social-profitorganisaties. Omwille van het dynamische karakter en de invloed van de nieuwe managementdynamiek in de publieke sector, werd het EFQM model for Bussiness Excellence in de loop van 1999-2000 herbekeken en omgevormd tot het EFQM-Excellence 2000 model. Hierdoor wordt duidelijk gemaakt dat het EFQM-model ook toepasbaar is in de publieke sector. In 2010 is het nog eens aangepast en gemoderniseerd.
Het EFQM model splitst de organisatie op in negen functionele velden. Dit heeft als voordeel dat alle activiteiten van de organisatie kunnen ondergebracht worden in de functionele velden en hierdoor de structuur van de organisatie transparantie krijgt. Als je door de bril van het EFQM model kijkt, heb je alle elementen van je organisatie in zicht.
Werkwijze
De negen velden worden onderverdeeld in een organisatiegebied (factoren) en een resultaatgebied (resultaten). De bevindingen uit het resultaatgebied moeten het gevolg zijn van de inspanningen die geleverd worden in het organisatiegebied en moeten op hun beurt aanleiding geven tot leren en verbeteren. Tot het organisatiegebied behoren het leiderschap, strategie en beleid, medewerkers, middelen en tot slot de processen. Deze organisatievelden zorgen voor resultaten binnen één of meerdere velden van het resultaatsgebied. Daar worden de personeelstevredenheid, waardering door klanten en waardering door de maatschappij gemeten. De eindresultaten moeten op hun beurt de input leveren voor innovatie en leren. Bij een zelfevaluatie stel je systematisch vragen over wat je organisatie doet en presteert in elk van die orgnanisatievelden.
Tot voor enkele jaren kon je via het Vlaams Agentschap van het Europees Sociaal Fonds een kwaliteitsaudit aanvragen met bijhorende handleiding. Dit gebeurde via een aangepaste versie van het EFQM model. Dit is helaas niet meer mogelijk. Meer informatie hierover kan je verkrijgen bij Jon Goubin.
Benodigdheden
- Een vragenlijst die bij alle domeinen uit het EFQM model details opvraagt van de achterliggende processen en resultaten.
- Gespreksleiding en verslaggeving
Bron & meer informatie
http://www.bbest.be/nl/inhoud/het-efqm-excellence-model
http://www.biloxi.nl/assets/files/downloads/Biloxi.%20EFQM%20model%20(1.0).pdf