De missie en de visie van je organisatie zijn in de eerste plaats een extern visitekaartje: ze maken in een klap duidelijk waar de organisatie voor staat en wat de meerwaarde van de organisatie is. Een scherpe missie en visie zijn een onmisbaar instrument voor jullie positionering als organisatie.
Ze hebben ook een interne rol om medewerkers te motiveren: “Daar doen we het allemaal voor!”. Ze helpen om knopen door te hakken of keuzes te maken voor medewerkers en vrijwilligers.
Onderscheid: missie, visie en de strategie
Hoewel missie, visie en strategie niet altijd duidelijk uit elkaar te halen zijn, proberen we hieronder het onderscheid weer te geven tussen deze 3 termen:
De missie omschrijft WAAROM je als organisatie bestaat en WAAROP je inzet. Ze beschrijft dus je primaire functie of permanente opdracht. De missie geeft dus een antwoord op de vraag: wat doen jullie?
Een goede missie is uniek en specifiek. Ze kan alleen betrekking hebben op die ene organisatie, en de buitenwereld moet meteen weten waar ze voor staat. Een goede toetsingsvraag is: wat zou de samenleving missen als de organisatie er niet was? Of: als de organisatie er nog niet was, waarom zou ze dan moeten worden opgericht? Dat is een wezenlijke vraag.
De visie omschrijft WAARVOOR je staat. Ze omvat dus de kernwaarden (normen & waarden) van je organisatie. Ze beschrijft ook een ambitieus gedeeld beeld van de toekomst. Ze functioneert als ethisch kompas voor de organisatie. De visie geeft een antwoord op de vraag: Wat willen jullie zijn? Waar geloven jullie in?
In de strategie omschrijf je de MANIER WAAROP je als organisatie op bepaalde zaken inzet op lange termijn. De strategische visie omschrijft hoe de elementen uit de missie en visie gerealiseerd zullen worden door doelstellingen en concrete stappen te omschrijven. Kortom, dit is het doelstellingenkader van je beleidsnota en die vertrekt dus vanuit je missie en visie.