Beleidsplanning

Handleiding strategische planning voor jeugd- en volwassenenwerk

  • Start
  • Werkwijze
    • Jeugdwerk
    • Sociaal-cultureel werk
  • Werkvormen
  • Bronnen
  • Contact

FASE 3: ONDERZOEK

In deze fase start je een grondig onderzoek. Je verzamelt een grote hoeveelheid gegevens die je in een latere fase op het spoor brengen van beleidsuitdagingen om van hieruit beleidsopties te formuleren in uiteindelijk je strategische en operationele doelstellingen vast te leggen.

Onderzoek - Beleidsnota Jeugdwerk

Een goed onderzoek start bij sterke onderzoeksvragen. Door een sterke vraag vermijdt je de valkuil van in het wilde weg gegevens samen te brengen. Je onderzoeksvraag bepaalt al voor een stuk je onderzoeksrichting: het stuurt je zoektocht naar relevante bronnen, die op hun beurt om een gepaste onderzoeksmethode vragen.

Om te onderzoeken welke richting je beleidsopties opzoeken, kan je verschillende facetten onder de loep nemen:

  • Je kijkt naar het profiel van je organisatie: door je missie, visie en historische evoluties van je organisatie in kaart te brengen, bekom je een aangescherpt profiel van jouw organisatie.
  • Een grondige zelfevaluatie leert je waar sterktes en zwaktes van je vereniging liggen en wat de aspiraties van je teamleden zijn.
  • Het bevragen van je doelgroep en stakeholders kan die evaluatie nog aanscherpen, door hun verschillend perspectief mee te nemen. Partners, stakeholders en klanten verwachten ook bepaalde resultaten van je organisatie. Breng deze in kaart.
  • Je werking bevindt zich niet in een vacuüm, maar is net ingebed in een breder maatschappelijk veld. Een grondige omgevingsanalyse geeft zicht op trends, transities en mogelijke kansen en bedreigingen die in de komende jaren op je af komen.

In het onderzoeken van deze bronnen laat je je leiden door de onderzoeksvragen die je bij de start van deze fase opstelde. Vervolgens inventariseer je de meest relevante bronnen en werk je voor elk van deze bronnen een gepaste onderzoeksmethode uit.

Vb. je voert een literatuurstudie uit op een bestaand onderzoek, je bevraagt je vrijwilligers door een online-enquête of net door ze op een al gepland evenement even face to face input te laten geven, je doet een medewerkerstweedaagse waarin je je medewerkers op speelse wijze input laat leveren, …

Op die manier neem je je tijd voor een grondige onderzoeksfase, maar werk je wel gericht en efficiënt aan het verzamelen van gegevens. Vervolgens ga je deze interpreteren en analyseren in fase 4.

2.4 Tussentijds resultaat & check
3.1 Onderzoeksvragen stellen

Werkwijze jeugdwerk

0. Inleiding

  • INLEIDING
  • 0.1 Waarom een beleidsplan?
  • 0.2 Wie?
  • 0.3 Het proces
  • 0.4 Het draagvlak
  • 0.5 De werkbaarheid
  • 0.6 Innovatie en experiment

1. Opstarten

  • FASE 1: OPSTARTEN
  • 1.1 Logica en fasering van het beleidsplanningsproces
  • 1.2 De stuurgroep
  • 1.3 Afspraken & afstemming
  • 1.4 Tussentijds resultaat & check
  • 1.5 Werkdocumenten vorming

2. Missie en visie

  • FASE 2: MISSIE & VISIE
  • 2.1 Het belang van je missie & visie
  • 2.2 Het vormgeven van de missie en visie
  • 2.3 Voorbeelden van missies & visies
  • 2.4 Tussentijds resultaat & check
  • 2.5 Werkdocumenten vorming

3. Onderzoek

  • FASE 3: ONDERZOEK
  • 3.1 Onderzoeksvragen stellen
  • 3.2 Op zoek naar bronnen
  • 3.3 Profiel van de organisatie
  • 3.4 Interne werking en zelfevaluatie
  • 3.5 Bevraging van stakeholders
  • 3.6 Omgevingsanalyse
  • 3.7 Externe bronnen
  • 3.8 Gegevensverzameling
  • 3.9 Tussentijds resultaat & check
  • 3.10 Werkdocumenten vorming

4. Analyse, uitdagingen en opties

  • FASE 4: ANALYSE, UITDAGINGEN EN OPTIES
  • 4.1 Interpreteren, analyseren en formuleren van uitdagingen: SWOART
  • 4.2 Van beleidsuitdagingen naar beleidsopties
  • 4.3 Tussentijds resultaat & check
  • 4.4 Werkdocumenten vorming

5. Doelstellingenkader

  • FASE 5: DOELSTELLINGENKADER
  • 5.1 Strategische doelstellingen
  • 5.2 Operationele doelstellingen
  • 5.3 Acties
  • 5.4 Indicatoren
  • 5.5 Tussentijds resultaat & check
  • 5.6 Werkdocumenten vorming

6. Mensen en middelen

  • FASE 6: MENSEN & MIDDELEN
  • 6.1 Financiële analyse
  • 6.2 Financiële planning van werkingsmiddelen
  • 6.3 Financiële planning van personeelsinzet
  • 6.4 Begroting
  • 6.5 Tussentijds resultaat & check

7. Redactie en subsidieovereenkomst

  • FASE 7: REDACTIE & SUBSIDIEOVEREENKOMST
  • 7.1 Kwaliteitstoets en terugblik
  • 7.2 Eindredactie beleidsnota: versie 1.0
  • 7.3 Cyclus: indienen-advies-repliek-toewijzing-overeenkomst
  • 7.4 Overeenkomst + 1.0 of versie 2.0?
  • 7.6 Werkdocumenten vorming

8. Implementatie en communicatie

  • FASE 8 – Implementatie & Communicatie
socius.be
Steunpunt Sociaal-cultureel werk vzw
Sainctelettesquare 19
1000 Brussel
www.socius.be
Disclaimer
de ambrassade
Leopoldstraat 25
1000 Brussel
www.ambrassade.be
Licentie Creative Commons
De inhoud van deze website wordt in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Gelijk delen 2.0 België-licentie. Vermeld bij overname van teksten een link naar de oorspronkelijke pagina.
met de steun van de Vlaamse Gemeenschap