Binnen Arktos hebben we richting collega’s hashtags gelanceerd, eentje per SD.
Elke collega kreeg een sticker met deze 5 hashtags op, zie bijlage. Deze plakken vooral op laptops en gsm’s.
Collega’s worden gestimuleerd om deze hashtags (een of meerdere) te gebruiken op hun sociale media wanneer relevant en hebben de hashtags dankzij de stickers altijd in de buurt.
Dat heeft een driedubbel voordeel:
- SD’s blijven onder de aandacht van vormingswerkers door de beleidsperiode heen
- We zetten onze SD’s in the picture bij externen (en internen) door de beleidsperiode heen
- Voor een aantal acties gebruik ik deze social media posts als input voor onze voortgangsrapportage. Het is een zeer efficiënte manier om deze input te verzamelen, tijdbesparend voor zowel mezelf, vormingswerkers als coördinatoren
—–
We vertalen onze beheersovereenkomst in ‘teamdoelstellingen’:
- De teams komen elk apart samen in het begin van het jaar om een denkdag te organiseren op basis van de beheersovereenkomst:
– Wat wordt er verwacht vanuit Vlaanderen?
– Hoe geven we dat invulling? Welke resultaten koppelen we eraan?
– Wat doen we nog extra?
– Wanneer plannen we dat? - Daarna worden teamdoelstellingen in een overzichtelijk document gegoten, dat toegankelijk is voor iedere medewerker. In dit document wordt alles per SD/OD geordend. Het verantwoordelijke team, de vooruitgang en eventuele opmerkingen worden er per OD genoteerd.
- Elk kwartaal doen de teamleiders een “kwartaalcheck” om te controleren of we bepaalde OD’s reeds hebben behaald of waar moet worden bijgestuurd.
– Eerst samen met het team
– Daarna de teamleiders en directie allemaal samen: Wat loopt goed? Wat moet beter? Waar is er nog hulp nodig? Hoe kunnen we elkaar daarbij ondersteunen?
Op die manier blijft de beheersovereenkomst een levend document én is er sprake van mede-eigenaarschap.
Heb je zelf nog een leuk voorbeeld en wil je deze delen met anderen? Mail dan naar senne.misplon@ambrassade.be